17 oktober 2007

Afdakje

Een computerprogramma dat veel mensen tot de verbeelding spreekt is Google Earth. Of het nu gaat om de plekken die je je leven lang al kent of plekjes aan de andere kant van de aardbol, het prikkelt bij veel mensen de nieuwsgierigheid om dat alles vanuit een ongebruikelijk standpunt te bekijken: van boven. Even kun je je een vogel wanen die overal naar toe kan vliegen waar hij maar wil.

Er zijn zelfs archeologische vondsten gedaan met Google Earth. Toen een Italiaan in de buurt van zijn woonplaats structuren zag op de bodem van een drooggevallen rivierbedding bleek het te gaan om een villa uit de Romeinse tijd. Zijn vondst is door opgravingen bevestigd.

Wat dichter bij huis zag een Nederlandse amateurarcheoloog in Google Earth iets schemeren in het ondiepe water in het randmeer bij Nijkerk. Het bleken de fundamenten te zijn van een kasteel uit de zestiende eeuw genaamd Hulckesteijn.

Nou, ik heb in Google Earth ook iets gevonden wat verdwenen is. In onze achtertuin, nota bene. En het is...



...een afdakje!

De huidige foto's in Google Earth van onze woning zijn nog gemaakt voordat we er vorig jaar gingen wonen. Ik had ons huis al een paar keer bekeken toen opeens tot me doordrong dat ik in onze achtertuin iets zag wat ik niet zo snel herkende. Het was een een witte constructie naast onze schuur tegen de tuindeur aan. Dat kon alleen maar een afdakje zijn dat blijkbaar is verwijderd voordat wij er gingen wonen.

En warempel, toen ik buiten ging kijken om te zien of ik nog sporen kon zien van de verdwenen constructie zag ik dat in de muur van de schuur een uitsparing was uitgehouwen. Daar moet het afdakje hebben vastgezeten!

Oké, ik verwacht niet dat ik met deze vondst een plekje heb veroverd in de geschiedenisboekjes. Maar dankzij Google Earth weet ik nu iets waar ik waarschijnlijk anders nooit achter zou zijn gekomen!

Geen opmerkingen: