10 november 2007

Onze laatste lootjes

Vanavond vond de 1019e trekking in de Staatsloterij plaats. Ik deed niet mee maar ik heb toch gewonnen. Rara hoe kan dat? Lees verder.

Een paar weken geleden was in het consumentenprogramma TROS Radar een item over de Staatsloterij. De kans op een fatsoenlijke prijs is al niet zo groot, nu blijkt dat de Staatsloterij de kans nog verder heeft verlaagd door met zogenaamde ‘niet-gegarandeerde’ prijzen te werken. Er wordt niet getrokken uit de pot van verkochte loten (3,2 miljoen stuks), maar uit de pot van verkochte en NIET-verkochte loten (18 miljoen stuks). De details vind je op deze webpagina.

De Staatsloterij belazert de boel nog verder waar ze in haar publicaties spreekt over "winnaars". In normaal Nederlands is een "winnaar" toch altijd een persoon, niet waar? FOUT! Een "winnaar" is volgens de Staatsloterij een lot waarop een prijs is gevallen, ongeacht of het lot verkocht is of niet!

Voor mij kwam deze uitzending eigenlijk te laat. Ik heb vorige maand namelijk deze brief de deur uit gedaan:

Afdeling Klantenservice
De Nederlandse Staatsloterij
Paleisstraat 5
2514 JA Den Haag

Geachte heer/mevrouw,

Langs deze weg verzoek ik u mijn deelname te
beƫindigen aan de Staatsloterij.

Deze opzegging betreft zowel mijn deelname aan de
'gewone' Staatsloterij als de Oudejaarsloterij.
Tevens trek ik de bijbehorende machtiging in voor
afschrijving van de verschuldigde bedragen van mijn
hieronder genoemde postbankrekening.

Mijn gegevens:

J. Burger
XXXXXXXXX XX
XXXX XX XXXXXXXXX

Postbankrekeningnummer: XXXXXXX


Met vriendelijke groet,
Jacco Burger


Sandra heeft haar deelname aan de Staatsloterij ook gestopt. Samen waren we hier jaarlijks zo'n 500 Euro aan kwijt (3 loten per maand plus wat oudejaarsloten). Trek die magere prijsjes eraf die we af en toe ontvingen, dan kostte de Staatsloterij ons toch zeker zo'n 400 Euro per jaar.

Natuurlijk, we missen voortaan de kans op een grote prijs. Maar hoe groot is die kans eigenlijk? Bij een trekking is de kans op een prijs van 1000 Euro of meer ongeveer 1:10.000. Als je uitgaat van 13 trekkingen in het jaar (elke maand plus oudejaarsloterij) dan is de kans dat je tijdens je leven zo'n prijs wint niet erg groot. En als je kijkt naar hoeveel in de loop der jaren de Staatsloterij ons heeft gekost, dan is de kans we dat bedrag tijdens ons leven nog terugwinnen vrijwel te verwaarlozen.

Daar ga ik dus niet meer op hopen. Die 400 Euro die Sandra en ik per jaar gaan besparen kunnen we nu, tijdens ons leven, veel beter gebruiken. En wat me nog veel meer waard is, is dat ik nooit meer die maandelijkse teleurstelling hoef te voelen bij het lezen van de tekst "Helaas, u heeft deze trekking geen prijs gewonnen."!

Vanavond vond dus weer een trekking plaats. Ik heb voor het eerst niet mee gedaan en uiteraard geen prijs gewonnen. Of toch wel? Als de Staatsloterij creatief omgaat met het begrip "winnaar" waarom zou ik dat dan niet mogen? Goed beschouwd is het effect van niet deelnemen hetzelfde als wanneer ik wel een lot had gekocht en 13,50 Euro had gewonnen! Dus ik heb 13,50 gewonnen in de Staatsloterij!!!

Goh, stoppen met de Staatsloterij voelt eigenlijk best wel goed.... ik kan het iedereen van harte aanbevelen!

Geen opmerkingen: